Masz pytania? Zadzwoń tel.: 22 122 81 82

Aktualności

Inwestycje w wiatraki kluczowe dla elektromobilności

4 sierpnia 2016

W czerwcu 2015 roku pisałem na temat ekologiczności samochodów elektrycznych. W tamtym czasie najbardziej ekologicznym autem wydawał się pojazd hybrydowy, bo punktów ładowania dla ekologicznych, cichych i komfortowych „elektryków” w Polsce jest bardzo mało, a prąd w nich pochodził w 90% ze spalania węgla. Od tamtego czasu w Polsce niewiele się zmieniło. Podczas gdy świat pędzi w kierunku elektromobilności, nasz Rząd, z jednej strony, planuje program pod takim właśnie hasłem, z drugiej jednak strony hamuje rozwój energetyki wiatrowej – najtańszego źródła OZE.

Dziś już wiadomo, że przyszłość transportu na świecie należy do transportu elektrycznego. Sprzedaż „elektyków” rośnie bardzo szybko, podobnie jak punktów ładowania. Patrząc tylko na Europę, we Francji od 2018 r., każdy nowy dom ma być wyposażony w punkt ładowania samochodów EV. Norwegia i Holandia przygotowują się do wycofania ze sprzedaży samochodów spalinowych po 2025 r., a Austria bada możliwość takiego zakazu już po 2020 r.!

Świat wydał w ubiegłym roku 2x więcej na budowę OZE niż konwencjonalnych źródeł energii. Tymczasem Polska, oprócz ustaw ograniczających inwestycje w wiatraki, planuje budowę kolejnych niezwykle drogich bloków węglowych (jeden w Kozienicach, dwa w Opolu-Dobrzeniu i jeden w Jaworznie-Byczynie), umożliwiających redukcję emisji CO2 o zaledwie 20%, które kupuje na świecie, w tym w UE, gdzie już nikt ich nie chce. Mimo supernowoczesnych rozwiązań, jest to jednak stara, nieefektywna technologia produkcji energii. Przez lata kolejne Rządy sprzeciwiały się polityce klimatyczno-energetycznej UE, ulegając lobby węglowemu. Teraz przyjdzie nam płacić ogromne kary za emisję CO2 i restrukturyzować pasożytniczą infrastrukturę, ukształtowaną na dotowaniu energetyki konwencjonalnej, „zielone” certyfikaty dla współspalania, wielkie elektrownie wodne, zamortyzowane dziesiątki lat temu, zwolnienia z opłat za emisję CO2, dotacje bezpośrednie i pośrednie dla górnictwa.

Tymczasem dyrektywa 2009/28 pozwala nam zaliczać w Brukseli do celu OZE aż 10 MWh, przy rzeczywistym zużyciu 4 MWh, o ile ta energia jest wykorzystana do napędu samochodów EV (rzeczywiście, lub wirtualnie).

Wynika z tego, że wzrost liczby samochodów elektrycznych przybliży nas do realizacji celów nałożonych nam przez UE, które zakładają m.in, że do 2020 roku powinniśmy posiadać 15% zielonej energii w bilansie energetycznym kraju.

Abyśmy jednak nie jeździli samochodami elektrycznymi, zasilanymi, de facto węglem, rozwój transportu elektrycznego musi iść w parze z rozwojem OZE i siecią punktów ładowania. Ich brak powoduje, że samochody elektryczne wybierają w Polsce tylko pasjonaci, lub osoby, mające akurat łatwy dostęp do ładowarek.W dodatku, auto elektryczne jest najczęściej kupowane jako drugie, lub trzecie w rodzinie i służy głównie poruszaniu się po mieście.

Dziś większe znaczenie dla środowiska, a co za tym idzie poprawy lokalnych warunków życia, wydaje się mieć inwestowanie w OZE i budowa punktów ładowania, niż samo użytkowanie pojazdów elektrycznych. To zapewne zachęci nowych użytkowników tych aut, którzy już teraz, mimo nielicznych ułatwień, w porównaniu z Europą zachodnią, nie płacą przecież podatku drogowego, który w Polsce jest wliczony w cenę paliwa i jeżdżą o wiele taniej, niż kierowcy aut spalinowych.

Więcej szczegółów w wywiadzie Pawła Sito, z prof. Janem Popczykiem na reo.pl

Przeczytaj także

ekon, blockchain data center, kopalnia kryptowalut pod wiatrakiem, inwestycje w projekty ekologiczne

Czy wiesz, że biznes wiatrowy może być nadal bardzo rentowny? Działające elektrownie wiatrowe, które dotychczas dostarczały energię wyłącznie do sieci, zyskują dodatkowe źródło dochodu!

Doświadczenie naszych ekspertów, sprawna komunikacja, a także systematyczne przekazywanie raportów okresowych sprawiają, że Inwestorzy chętnie przyłączają się do projektów inwestycyjnych…

Ekologiczna Elektrownia 15 nie potrzebuje wsparcia, dotacji ani kredytu i ma zarabiać około...

Zobacz 2 minutowy film, pokazujący najciekawsze ujęcia, osiągnięcia i wydarzenia z życia Pracowni Finansowej w roku 2015.

17 grudnia godz. 20:00